اولين بلاگ درباره تعبير خواب

توضیحاتی در مورد خواب و تعبیر آن

قرآن مشتمل بر جمیع علوم و معانی میباشد!

اگر چه ظاهر قرآن مجید از حیث جزالت الفاظ [ فصاحت و روانی سخن]  و حسن معانی و اسلوب عجیب و ترکیب در منتها درجه ی فصاحت و بلاغت و معجزه ی خاتم النبیین (ص) می باشد. ولی ارباب فضل و دانش و تحقیق وقتی به باطن قرآن مجید توجه می نمایند، اعجاز را در معانی قرآن بالاتر و برتر و بیشتر از ظاهر الفاظ و اسلوب عجیب و بدیع آن می بینند.هم چنانیکه علماء فیزیولوژی، یعنی منافع الاعضا،که جمیع اعضاء و جوارح آدمی را تشریح، و در آن غور نموده اند.به تحقیق می گویند وجاهت و زیبایی باطن انسان به مراتب بالاتر از وجاهت ظاهر صورت او می باشد.اعضاء و جوارح باطنیّه انسان از حیث نظم و ربط، دلالتش بر اثبات ذات واجب الوجود و عظمت قدرت و اراده و حکمت او جلّ و علا بالاتر از اعضا ظاهریه ی او می باشد.همین قسم است حسن معانی قرآن مجید که از حیث اعجاز برای مردمان دقیق دانشمند به مراتب بالاتر از حسن ظاهر آن می باشد.

 چه آنکه قرآن مجید بحکم آیه 37 سوره 6 (انعام) که می فرماید: ما فرطنا فی الکتاب من شیء (ما در کتاب [بزرگ ، قرآن] بیان هیچ چیز را فروگذار نکردیم [که محتاج الیه بشر است مفصلا یا مجملا] ).  و آیه ی 59 از همین سوره که فرموده: و لا رطب و لا یابس الافی کتاب مبین (هیچ تر و خشکی نیست جز آنکه در کتاب روشن و آشکار  [‍قرآن مجید] ثبت و مسطور است) .

مشتمل بر جمیع علوم اولین و آخرین است، از اصول عقاید، و معارف حقّه الهیه، علم به مبدأ و معاد ، و علم تعبیر خواب ، و مواعظ  و حکم و امثال ، و طریقه ی خطبه و خطابه ، و مجادله و مناظره، و علم هیئت و نجوم، و معرفت السماء و آنچه در آنهاست ، و علم معانی و بیان،  علم طب، هندسه، جبر و مقابله، و اشاره به حرف و صنایع از قبیل حدادی، خیاطی، بنائی، غزالی، نساجی، غواصی ، صیادی ،صباغی، تجارت و کتابت، و سبق و رمایه، سیاست مُدن و علم حقوق بنحو اتم و اکمل، طرز حکمرانی و مملکت داری از لشکری و کشوری و طریقه ی صلح و صفا، جنگ و جهاد، و احکام لازمه  در عالم مدنیّت که سیصد و سیزده حکم است ، برای حفظ معاش و معاد، در امور مربوطه ی به دنیا و دین، که فقط ما  توانستیم به فهرست مختصری از آنها اشاره نمائیم ، چه آنکه وقت مقاله نویسی اجازه نمیدهد آیات هر یک را مشروحا بیان نماییم، و اگر چنین قصدی را بنماییم بایستی آماده نوشتن کتاب بزرگی باسیم، تازه از عهده بر نخاهیم آمد.چنانچه بزرگان از علماء دست بکار این امر بزرگ شدند و موفقیت کامل پیدا ننموند.از جمله آنها ابو علی اسواری بود که مدت سی و شش سال فقط سوره بقره را از حیث تاریخ و تاویلات مختلفه و علوم عالیه تفسیر می نمود ، و با کمال جدیت سعی بلیغ داشت که این امر بزرگ را بآخر برساند، با عشق تمامی که با تمام این امر بزرگ داشت، عمرش بآخر رسید، تمام نکرده از دنیا رفت.احصاء و شماره تمام تفاسیر مفصلی که بر قرآن مجید نوشته شده غیر ممکن است، چنانچه صاحب کشف الظنون، با آنکه زیاده از سیصد تفسیر بر قرآن را نام برده ، مع ذلک اظهار عجز نموده ، گوید باحصاء و شماره تمام تفاسیر قادر نگردیدم.و بعضی از تفاسیر به مجلدات ضخیمی بالغ گردیده، مانند تفسیر (الاستغنا) تالیف ابوبکر ادفوی متوفای 387 هجری قمری که صد جلد تمام بوده.و اگر خوانندگان محترم مایل به مشروحات بیشتری هستند ، مراجعه نمایند به کتب و تفاسیر مفصله ای که در دسترس آنها میباشد، از قبیل تبیان شیخ طوسی، و مجمع البیان شیخ طبرسی، و تفسیر ابوالفتح رازی، و مفاتیح الغیب امام فخررازی و لوامع التنزیل میرسید علی لاهوری قمی در سی جلد ، و تفسیر الجواهر طنطاوی در و کشاف جار الله زمخشری و ... .که هر یک از آیات قرآن مجید را در محل خود تفصیلا شرح داده اند، تا پی ببرند بعظمت معنوی این کتاب محکم آسمانی که هر حرفی از حروف آن در محل خود معجزه ایست که از عهده بشر خارج و هر دستوری از دستورات آن برای خیر دنیا و آخرت و  سعادت و سیادت جامعه بشر ما فوق همه دستورات و اصلح بحال فرد و اجتماع میباشد.و هر آیه ای از آیات و جمله ای از جملات قرآن مجید ، محتوی و مشتمل بعلوم و دستوراتی است که جامعه بشر محتاج بآنها میباشند ، در امور معاش و معاد و تهذیب اخلاق و تنویر روح و تزکیه جسم و بدن ولی آنچه اکابر علماء نوشته اند از هزار کلمه را نتوانستند احصاء نمایند ، فقط بمقدار قدرت خود توانستند اظهار حیاتی بنمایند.ولی بسیار افسوس میخورم که وقت حقیر ناچیز و اقتضای مقاله نویسی مجال شرح وبسط و تفصیل را نمیدهد.من باب نمونه همین مقدار که ذکر شد گمان میکنم کافی باشد.چه آنکه فهرست هر کتاب مختصری از مفصل را بدست اهل کار میدهد برای نزدیکی راه خوانندگان محترم ، آخرین مقالات خود را اختصاص میدهم بفهرستبعضی از آیات قرآن مجید تا معلوم گردد که در هر قضیه ای از قضایا ، و حکمی از احکام از قصص حالات بزرگان و معارف حقه الهیه، و علم به مبدا و معاد و مایحتاج در نظام اجتماع ، و اخلاق و غیره در این کتاب مقدس آسمانی چند آیه نازل گردیده و بدانند که این کتاب بزرگ الهی چه بحر مواجی است، که هر غواصی بمقدار قدرت غوص خود میتواند از گوهرها و لئالی آن بهره برداری کند، ولی عاقبت هم احدی نتوانسته است بعمق حقیقی این بحر مواج است.مگر آن کسانیکه قرآن مجید بر انها ، و در خاندان جلیل آنها نازل گردیده است و خداوند متعال علم بهره برداری از این کتاب وقدس را کاملا بآنها عطا فرومده است.و آنها راسخون در علم یعنی خاندان جلیل القدر محمد و آل محمد صلوات الله علیهم اجمعین بوده اند.چنانچه در آیه 11 سوره 36 (یس) و کل شی ء احصیناه فی امام مبین(1)

و دلائل بسیاری از آیات قرآن مجید و اخبار وارده از طرق فرق مسلمین از شیعه ، و سنی، و زیدی و غیره بر این معنی وارد است، که حاملین قرآن و محیط بر جمیع علوم قرآن ، فقط خاندان جلیل القدر عصمت و طهارت میباشند.

 مقاله نود و چهارم از کتاب صد مقاله سلطانیسلطان الواعظین شیرازی 

  
نویسنده : معبر ; ساعت ۱٢:۱٢ ‎ق.ظ روز ۱۳۸٧/٢/۱٩