اولين بلاگ درباره تعبير خواب

توضیحاتی در مورد خواب و تعبیر آن

مهمترين اثر رؤيا

سلام:

خويشتن شناسي و ايمان و اعتقاد به وجود روح غير از بدن است که با رؤيا کاملا اين اعتقاد، راسخ مي شود، با اينکه کيفيت روح را نمي تواند درک کند، اما آثارش به وسيله حرکت هاي روحي کاملا مشهود است. بدن که در خواب چون مرداري افتاده است، اما رفتن انسان در خواب به محل هايي که سابقه ي آنها را نداشته و ديدن آثاري که کشف بعضي از حقايق را براي او نموده، او را ملزم مي کند که معتقد به خداوند يکتا شود که " لا تُدرِکُهُ الابْصار و هُو يُدْرِکُ الابْصار" چشم ها او را نمي بيند اما او چشم ها را مي بيند.

طبيبي هندي با حضرت صادق(ع) بحث مي کرد گفت: شما مطالبي را ارائه داديد که از کسي تا کنون نشنيده بودم، اما اينها موجب اقرار و اعتراف واقعي نمي شود. دليل ديگري طلب نمود.

اما عليه السلام فرمود: بسيار خوب، از داخل بدن خودت استدلال مي کنم مگر تو در خواب نمي بيني که غذا مي خوري و آب مي نوشي،‌لذت اين خوردن و آشاميدن را درک نمي کني؟ گفت: چرا

فرمود: در خواب نمي خندي؟ گريه نمي کني؟ در شهر از اين طرف به آن طرف نمي روي، با اينکه قبلا آنجا ها را نديده اي؟ گفت بسيار زياد، فرموده مگر خويشاوندان خود را از قبيل پدر، مادر، برادر و خواهر، که قبلا فوت شده اند، را در خواب نمي بيني؟ با آنها حرف نمي زني، غذا نمي خوري و... اين ادراک، در خواب به وسيله کداميک از حواس توست.

گفت: چه بگويم بدن که مثل مرده افتاده است. نه مي شنود و نه مي بيند. فرمود مگر بعد از بيداري جريان خواب را کلمه به کلمه حفظ نيستي و براي ديگران نقل نمي کني؟!

گفت همينطور است، گاهي چيزي در خواب ديده ام که تا شب در بيداري همان را مي بينم. فرمود کداميک از حواس بدن موجب ثبت جريان خواب شده اند، که به خاطرات مانده. جواب داد اين روح است که خداوند در آن عقل را نهاده همان عقلي که به وسيله آن حجت را بر مردم تمام کرده که ادراک مي کند. بالاخره امام صادق (ع) با استدلال به وسيله رؤيا ثابت مي کند که حاکم در بدن روح است و اوست که بعد از مفارقت از بدن نيز پايدار است.

 

- بحارالانوار ج۳، ص۱۶۸

  
نویسنده : dreamsfact.com ; ساعت ۳:۱٥ ‎ب.ظ روز ۱۳۸٢/٥/٢۱
تگ ها :